Kapitein rivercruiseschip aangehouden voor valsheid in geschrifte in Driebergen,, Arnhem

Foto: politie.nl

17 oktober 2019 08:00
Bron: Politie.nl

De politie heeft maandag 14 oktober aan boord van een rivercruiseschip op de Boven-Rijn te Tolkamer de 67-jarige kapitein van dat schip aangehouden als verdachte van valsheid in geschrifte. De man heeft namelijk opzettelijk structureel een lid van het hotelpersoneel ook als lid van de nautische bemanning opgevoerd in het wettelijk voorgeschreven vaartijdenboek. Daardoor spaarde hij het afgelopen vaarseizoen structureel een matroos uit.

De aanhouding volgt precies één week nadat de Dienst Infrastructuur van de Landelijke Eenheid, de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW), de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de Douane in Arnhem een integrale controle aan boord van het schip uitvoerden. De controle had als doel het bestrijden van misstanden in de rivercruise-sector.

Vaartijdenboek

Het betrokken lid van het hotelpersoneel dat was opgevoerd als matroos was zelf niet op de hoogte van de malversaties van de kapitein en verklaarde tegenover de politie dat hij geen affiniteit met het nautisch werk aan boord van een schip had. Hij zei letterlijk dat hij daarvoor niet in de wieg was gelegd. Doordat er geen matroos aan boord was voer het schip het afgelopen vaarseizoen in feite onderbemand en in strijd met de bemanningseisen die zijn voorgeschreven voor een veilig vaart. De kapitein is na verhoor op het politiebureau te Arnhem weer op vrije voeten gesteld. Proces-verbaal wordt opgersteld. 

Boeterapporten

Tijdens de controle van 7 oktober heeft de Inspectie SZW van het bedrijf, dat verantwoordelijk is voor het hotelpersoneel, de registratie van de werktijden van de bemanning gevorderd. Dit, nadat er uit de gesprekken met het hotelpersoneel duidelijke signalen kwamen van te lange werktijden. Na bestudering van de overhandigde stukken blijkt echter dat het bedrijf geen deugdelijke registratie kan overleggen over de daadwerkelijke gewerkte uren van de medewerkers. Dit is een overtreding van het Arbeidstijdenbesluit vervoer (ATBV). Voor de Inspectie SZW is het dan tevens niet mogelijk om na te gaan of het minimumloon wordt betaald, of dat de medewerkers worden onderbetaald. Dit is een overtreding van de Wml (Wet minimumloon en minimumvakantiebijslag). De Inspectie SZW overweegt hiervoor boetes op te leggen.

Bij de Landelijke Eenheid is de aanpak van transportcriminaliteit een speerpunt. Samen met ILT, ISZW en andere ketenpartners draagt de politie bij aan een integere transportbranche.