Verdachte aangehouden voor meerdere pinpasfraudes in Heemstede, Eindhoven, Den Haag

30 november 2021 12:55
Bron: Politie.nl

De recherche van politiebasisteam Kennemer Kust heeft recent een 18-jarige jongeman aangehouden op verdenking het plegen van drie bankfraudezaken waarbij hoogbejaarde inwoners van Heemstede, Eindhoven en Den Haag gedupeerd zijn. Het onderzoek is met succes afgerond en de verdachte is inmiddels in bewaring gesteld.

Spoofing of bankhelpdeskfraude
Bij de politie komen dit soort meldingen regelmatig binnen. Geef nooit uw bankpas of pincode af en het is belangrijk om ook mensen in uw omgeving te waarschuwen voor deze vorm van oplichting.

Hoe gaat de oplichter te werk bij bankhelpdeskfraude?
De oplichter belt meestal anoniem of met een vals nummer. Door een truc kan het op het scherm van uw telefoon lijken alsof een medewerker van uw bank belt. Dat noemen we bankhelpdeskfraude of spoofing. Aan de telefoon vertelt de oplichter, de NEPbankmedewerker, dat uw bankrekening is gehackt omdat er verdachte transacties te zien zouden zijn op uw rekening. Dit is niet waar, maar zo probeert de oplichter u ervan te overtuigen om snel maatregelen te nemen. De oplichters gebruiken babbeltrucs om overtuigend over te komen.

Vervolgens zijn er verschillende manieren die oplichters gebruiken om u op te lichten, zoals bijvoorbeeld:

* De oplichter zal er op aandringen dat u geld overmaakt naar een ‘kluisrekening’ of ‘veilige rekening’. Zulke rekeningen bestaan niet, want in werkelijkheid is het een rekening van de oplichter. De oplichter biedt aan u te helpen bij het overboeken. Zo komt uw geld op de rekening van de oplichter terecht en wordt het geld snel weggesluisd.

* Een zogenaamde bankmedewerker komt langs om te ‘helpen’ met het probleem. Deze ‘bankmedewerker’ probeert de inloggegevens van uw telefoon, tablet en uw bankrekening te krijgen. In sommige andere gevallen wil de ‘bankmedewerker’ de bankpas met pincode ophalen. Met uw bankpas en pincode krijgen ze toegang tot uw bankrekening.

Weet dat uw bank NOOIT aan de telefoon vraagt om geld over te boeken, ook niet in noodgevallen. En dat de bank ook NOOIT een medewerker zal sturen om uw pinpas op te halen of u te helpen met uw computer!

Meer informatie is ook hier te vinden: veilig bankieren