Aanpassing openingstijden publieksbalie politiebureau in Amersfoort

Foto: politie.nl

27 november 2019 11:34
Bron: Politie.nl

De politie gaan de openingstijden van publieksbalies in de bureaus en -steunpunten in het oostelijke deel van de provincie Utrecht voorlopig wijzigen. Voor de gemeente Amersfoort gelden per 1 december aangepaste openingstijden voor bezoekers. Hiermee komt de noodzakelijke personeelscapaciteit vrij om de basispolitiezorg en de inzet van wijkagenten op niveau te houden.

De publieksbalie van bureau Amersfoort is vanaf 1 december 2019 dagelijks van 07.00 – 22.00 uur geopend voor bezoekers. In de nacht werkt politiepersoneel in het bureau, maar is de publiekbalie niet geopend. De reden voor de wijziging is de personeelscapaciteit bij de politie, die op dit moment onder druk staat. Door het leveren van medewerkers voor een toenemende aantal beveiligings- en bewakingstaken, ziet de politie zich genoodzaakt om deze maatregel te nemen. Onder andere door deze aanpassing blijft de basispolitiezorg op sterkte en kunnen mensen blijven rekenen op de politie als zij een 112-melding doen of politie - niet met spoed - maar toch binnen een half uur nodig hebben. Verder wordt hiermee geborgd dat de wijkagenten beschikbaar blijven voor de wijkbewoners.

Terugloop

De politie heeft bij het nemen van de maatregel gekeken waar de capaciteit van mensen het meest effectief is én waar de maatregelen het minste impact heeft voor bewoners. In de politiebureaus en steunpunten in dit gebied is al langer sprake van een sterke terugloop van het aantal bezoekers. Met de aanpassing in openingstijden van de publieksbalies is meegewogen op welke tijden/dagen er geen of nauwelijks een bezoeker zich meldt zonder afspraak. Steeds meer mensen maken gebruik van de digitale middelen voor het doen van melding of aangifte. Aangiften worden bovendien veelal na een afspraak gedaan.

Andere manieren om in contact te komen met de politie

  • Aangifte op afspraak

De meeste aangiften worden nu al op afspraak gedaan. Belangrijkste reden is dat een eventuele wachttijd wordt voorkomen en dat er voldoende tijd wordt ingepland om deze zorgvuldig en met aandacht voor de aangever wordt opgenomen. Het is bovendien al mogelijk om een afspraak te maken voor het doen van aangifte op het politiebureau of –steunpunt naar keuze. Via 0900-8844 kan de afspraak gepland worden op het gewenste moment.

  • Aangifte via internet

Aangifte of een melding doen kan eenvoudig via internet, via de site www.politie.nl. Het gaat hier om bepaalde misdrijven, waarbij er geen zicht is op een dader.

  • Melding via telefoon

Via het algemene toegangsnummer van politie, tel. 0900-8844, is het eveneens mogelijk om in contact te komen met de politie of een niet-spoedeisende melding te doen.

  • Contact met de wijkagent

Diverse wijkagenten houden al spreekuren in de wijken of werken op wisselende locaties om in contact te komen met de verschillende wijkbewoners, zoals op scholen, bibliotheken of buurthuizen. Verder zijn wijkagenten met spreektafels aanwezig op bijvoorbeeld de weekmarkt of andere plekken in de buurt.

Onder het kopje ‘mijn buurt’ op www.politie.nl is een overzicht te vinden van de wijkagenten in deze gebieden. Veel wijkagenten zijn ook actief op social media zoals Facebook, Twitter en Instagram. Op de website staat bij elke wijkagent een link naar de betreffende accounts.

De openingstijden van andere publieksbalies van bureaus en –steunpunten in de omgeving zijn te vinden op www.politie.nl onder het kopje ‘Mijn buurt’.

Utrecht Amersfoort

Organisatie
  • b4606c31d9e7c1b1ae4e208cb0061f03