Leiden - Vaarseizoen geopend met grote controle

1 juni 2015 17:04
Bron: Politie.nl

Negen boten plus twee waterscooters sterk was het vaarcontroleteam dat zaterdag 30 mei met een grote controle het vaarseizoen voor geopend verklaarde. Politie, Belastingdienst, gemeente Leiden, Douane Amsterdam en de provincie Zuid-Holland hielden samen toezicht op de vaarwateren binnen de gemeenten Katwijk, Teylingen, Voorschoten, Leiden, Leiderdorp en Leidschendam. Van de Vlietlanden tot aan de Kagerplassen, het Oegstgeesterkanaal en de Leidse grachten. Politieschippers Anton en Freya vertellen wat ze zoal tegenkomen op het water.

"Kijk eens achterom om te zien hoeveel golfslag je boot maakt",
begint Anton zijn verhaal. "Ik ken woonbootbewoners die echt wanhopig zijn." De
woonboot kan schade oplopen als deze steeds tegen de kant klapt. Ook walkanten
en broedende watervogels lijden onder hoge golfslag. Anton: "Vaak zijn jongeren
in bootjes met te veel pk’s de boosdoeners. Als ze harder dan twintig kilometer
per uur gaan, mogen ze onder de achttien jaar zelfs helemaal niet in zo’n boot
varen. Bovendien heb je daar een vaarbewijs voor nodig, en zijn er nog
aanvullende eisen zoals reddingsvesten en een brandblusser aan boord. De ouders
weten dit meestal drommels goed, maar laten hun kinderen toch hun gang gaan. Dat
kan je echter op een boete van 550 euro komen te staan. Daarmee valt een dagje
varen toch aardig in het water."

Geen rem
"Goed zeemanschap", stelt Freya. "Daarmee begint het allemaal op
het water. Een hele belangrijke vaarregel is dat je altijd moet proberen een
aanvaring te voorkomen, zelfs als je voorrang hebt. Doe je dat niet, dan ben je
ook schuldig. Een boot heeft nou eenmaal geen rem."

In het algemeen geldt: verdiep je in de regels voor je het water
opgaat. Je stapt tenslotte ook niet zonder enkele kennis achter het stuur van
een auto. Ook al vaar je niet in een snelle boot en hoef je volgens de wet geen
vaarbewijs te hebben, er gelden wel regels op het water. Zeker als je vaker wilt
gaan varen, loont het de moeite een aantal praktijkvaarlessen te nemen, zo
adviseren Anton en Freya.

Voorrang aan rondvaartboten
Tussen het drukke verkeer op de Leidse binnenwateren varen ook
een aantal rondvaartboten. "Rondvaartboten hebben voorrang", vertelt Freya. "Dat
is ook logisch, want zo’n lange rondvaartboot kan niet makkelijk achteruit varen
of keren. Toch proberen veel schippers, vaak uit ongeduld of gebrek aan kennis,
voorrang te nemen op een rondvaartboot. Met soms een aanvaring als gevolg." Ook
bij een brug door rood varen komt nogal eens voor. Net als op het land kun je
dan uiteraard botsingen verwachten.
Alcohol
"Verder checken we de registratie en het registratiebewijs van
boot en motor, en bij boten langer dan 15 meter of sneller dan 20 km/uur ook nog
het vaarbewijs, gebruik van het dodemanskoord en aanwezigheid van reddingsvesten
en brandblusser", somt Anton op. "Ook controleren we op alcohol. Zeker bij mooi
weer gaat er vaak een kratje bier of een fles rosé mee aan boord. Op het water
geldt dezelfde limiet als op land: 220 ug/l oftewel 0,5 promille."
Belastingschuld, boete of ‘witgewassen’ boot
Aan de controle deden naast de politie ook de provincie, de
belastingdienst en de douane mee. Wie nog een belastingschuld of boete had
openstaan, kon deze gelijk voldoen. Maar de opsporingsambtenaren keken ook
gelijk of boten mogelijk gestolen zijn. Als er is ‘geknoeid’ met een
registratienummer of er zijn door de verf heen ander letters te zien, kan dat
een indicatie van diefstal zijn. Een landelijk Real Time Intelligence Center
raadpleegde meerdere systemen tegelijk om dit na te gaan. Ook keek de politie of
een boot wel helemaal eerlijk verdiend is. Hiervoor werkte het afpakteam van de
politie-eenheid Den Haag aan de controle mee. Criminelen gebruiken dure boten
vaak om hun criminele inkomsten wit te wassen. Iemand met een bescheiden inkomen
en een peperdure boot, is verdacht. De politie kan zo’n boot in beslag nemen.
Deze zogenoemde patseraanpak geldt zowel op land voor dure auto’s als op water
voor dure vaartuigen.

De douane controleerde boten die buiten de Europese Unie geregistreerd zijn
of waarbij de schipper buitenlandse papieren laat zien. Ook gehuurde boten of
boten die eigendom van een bedrijf zijn, kregen de aandacht van de douane.
Daarnaast controleerde de douane op rode diesel. De twee waterscooters van de
Landelijke Eenheid van de politie selecteerden boten die gecontroleerd moesten
worden en assisteerden bij de controles zelf.
Zestig boten gecontroleerd
Er zijn in totaal zestig boten en hun schippers gecontroleerd.
Hierbij zijn drie bekeuringen opgemaakt, één voor overtreding van de
vaarsnelheid, één voor het niet hebben van een vaarbewijs en één voor het niet
aan boord hebben van reddingsvesten. Daarnaast kregen negen schippers een
waarschuwing voor diverse lichte overtredingen. Eén persoon heeft ter plekke een
nog openstaande belastingschuld van 2.069 euro betaald. De douane heeft bij vier
schepen monsters van de brandstof afgenomen. Twee schepen voeren
hoogstwaarschijnlijk op rode diesel. Het Nederlands Forensisch Instituut (NF)
onderzoekt de monsters. Blijkt dit daadwerkelijk rode diesel te zijn, dan maakt
de Douane tegen deze schippers proces verbaal op. Eén passagiersschip had de
bemanningssterkte en zijn vaartijdenboek niet op orde. Hiervoor is proces
verbaal opgemaakt. De financiële recherche start naar aanleiding van de controle
twee onderzoeken: één naar mogelijke witwaspraktijken en één naar het geld dat
een schipper op zak had, tegen de duizend euro. Tijdens de controle kwam ook de
melding binnen dat er een man vermist was die per boot vertrokken was. Alle
negen boten en de twee waterscooters hebben actief naar hem gezocht. De man
meldde zich even later weer op het vaste land.

Zuid-Holland Leidschendam

  • 083c0f611c070b6c7418306991b7db22